Återbetalningar

För volontärerRFSLFoto: Steve Johnson (via Unsplash)

Du som är volontär hos RFSL Uppsala kan få återbetalat utlägg som du har gjort åt föreningen. Vanligaste exemplet är grupporganisatörer som har betalat fikakostnader. Läs mer nedan om vad som gäller och hur du går tillväga.

Vem kan få en återbetalning?

Det krävs ett bank-konto hos en Svensk bank och du behöver veta konto-numret. Tyvärr kan vi inte återbetala via Swish och liknande. Vid särskilda omständigheter kan vi försöka lösa det om det behövs men prata gärna med ekonomiansvarige innan du gör utlägget.

Om du skall ha en betalning för tjänster, inte utlägg, så ska du istället kontakta ekonomiansvarige.

Godkända kostnader

För att din återbetalningsförfrågan skall bli godkänd måste kostnaden vara en sådan som föreningen kan återbetala vilket betyder att du måste ha fått den godkänd i förväg och ha ett mandat till att göra den.

  • Exempel på godkänd kostnad: Grupporganisatörer kan få utlägg för fika-kostnader inom ramen för gruppens budget.
  • Exempel på avslag: Fikakostnader som överstiger budget nämnvärt och som inte specifikt godkänts i förväg.

Bra att veta

Transport- och resekostnader täcks vanligtvis inte, men det finns undantag – till exempel resa till kongresser som avdelningsrepresentant, eller inhyrt släp till evenemang. Vissa volontärer och arvoderade har också en särskild resebudget.

Om du vill ha ersättning för drivmedel behövs att du för egna pengar tankar upp bilen till fullo innan din resa, och tankar igen till fullt efter avslutad resa samt sparar kvittot – bara då kan föreningen stå för drivmedelskostnader.

Asylsökande som vill åka till Newcomers-träffar och -event har möjlighet att få sin resa med UL täckt av Migrationsverket om man ansöker i förväg. Prata med gruppledaren för att få ett särskilt formulär för detta.

Återbetalningsblankett

Det finns en digital blankett som PDF-fil som du ska fylla i och lämna in. Detta görs helst helt digitalt. Följ instruktionerna nedan:

  1. Klicka här för att ladda ner blanketten som en kopia på din dator.
  2. Öppna och fyll i blanketten direkt i webbläsaren, eller i programmet Acrobat Reader.
  3. Spara ändringarna i blanketten. OBS! Fyller du i med webbläsare måste du “skriva ut” blanketten och välja “spara som PDF fil” för att dina svar skall komma med – annars sparas bara en tom kopia!
  4. Ta en bild på ditt kvitto eller underlag.
  5. Mejla utlagg@uppsala.rfsl.se och bifoga den ifyllda blanketten samt din bild på kvittot.

Vanliga frågor

Om du har problem med att fylla i blanketten digitalt – att svaren inte sparas eller att den inte verkar redigerbar – kan du i första hand prova att ladda ner gratis-programmet Acrobat Reader som är menat för att fylla i PDF-filer som denna.

I undantagsfall och vid goda skäl kan vi ta emot din blankett utskriven i pappersform – kontakta i så fall ekonomiansvarige.

Då ekonomihanteringen sker helt volontärt och har bristande resurser kan det ta upp till 8 veckor innan du får din återbetalning. Det kommer att stå “RFSL Uppsala” på transaktionsraden. Om du har flera utlägg kan utbetalningen komma att sammanslås.